Czy tłuszcz w codziennej diecie jest naprawdę szkodliwy? Przyjrzeliśmy się mu bardzo wnikliwe

Zwykle tłuszcz kojarzy nam się bardzo negatywnie i jednoznacznie. Wiele osób walczy o zminimalizowanie miękkiej i puchatej warstwy pod skórą. Okazuje się jednak, że całkowite jego wyeliminowanie z diety również może nie być dobre dla naszego organizmu.

Nie ma co ukrywać, że tłuszcz dodawany do potraw podnosi ich wartość kaloryczną. Specjaliści szacują, że 1 gram tej substancji dostarcza nam aż 9 kcal, to dwa razy więcej niż ta sama ilość węglowodanów. Często więc w wielu dietach odchudzających w pierwszej kolejności eliminuje się tłuszcze.

To błędne podejście gdyż organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje dostarczania właśnie tej substancji. Dietetycy zalecają, aby w codziennej diecie właśnie 30 procent energii pochodziło właśnie z tłuszczy. Jeżeli więc dziennie spożywa się około 2100 kcal to powinny one zawierać 70 gramów tej substancji. To tyle samo co 7 łyżek oliwy, jak widać nie jest to nadmierna ilość. W diecie odchudzającej od ilości spożywanego tłuszczu liczy się bardziej jego jakość. Warto pamiętać, że nie każdy jest szkodliwy dla naszego organizmu.

Tłuszcze są potrzebne w codziennej diecie

Komponując swoją dietę należy zwrócić uwagę jaki rodzaj tłuszczu się spożywa. Wbrew pozorom nie jest to jednolita substancja, dietetycy dzielą tłuszcze na trzy podstawowe grupy kwasy tłuszczowe nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone. Najbardziej szkodliwe dla zdrowia jest właśnie ta pierwsza grupa. Najczęściej tłuszcze nasycone występują w tkankach zwierząt oraz produktach pochodzenia zwierzęcego jak jajka czy mleko.

Tak samo powinno się unikać spożywania kwasów wielonienasyconych. Powstają one sztucznie przy przetwarzaniu produktów. Najczęściej zawierają je margaryny i oleje roślinne, a chowają się pod nazwą utwardzane oleje roślinne.

Zdrowe i potrzebne w codziennej diecie są tłuszcze jednonienasycone. Najczęściej występują w awokado, rybach morskich, migdałach oraz oleju rzepakowym. Te produkty mają niską zawartość kwasu omega-6, który nie służy naszemu zdrowiu. Dodatkowe są bogate w kwasy omega- 3, które wspierają kondycje naszego układu krwionośnego.

One Comment

  1. Dagmara Pilewicz says:

    Nie sądziłam, że tłuszcz może być dla mnie zdrowy. Będę musiała więc trochę zmodyfikować moją dietę odchudzającą i dodać do niej właśnie te korzystne produkty.

Leave a Comment